Forsiden

Historie

Køb & Salg

Kendte Steldele

Kontakt


Fabrikkens mærke er de tre bølgestreger, der symboliserer sundet og de to bælter (Lillebælt, Storebælt og Øresund), Den 1. maj 2000 kunne Den kongelige Porcelainsfabrik fejre 225 års jubilæum, man kan se tilbage på en enestående historie. Det var kemikeren og apotekeren F.H. Müller, som med sin utrættelige indsats sikrede, at Danmark fik sin første porcelænsfabrik.

Müller var begejstret for det porcelæn, han havde set rundt om i Europa, først og fremmes hos den tyske Meissen-fabrik, og han havde efter hjemkomsten eksperimenteret med fremstillingen.

I 1773 havde Müller fået kong Christian 7. og ikke mindst enkedronning Juliane Marie med på ideen om at oprette en dansk fabrik, men først to år efter kunne man åbne fabrikken. I begyndelsen var der ikke noget "kongeligt" i fabrikkens navn. Fabrikken blev døbt "Dansk Porcelins Fabrik", men kongen og enkedronningen tegnede aktier i den og da fabrikken i 1779 kom ud i et økonomisk stormvejr, gik Christian 7. ind og overtog fabrikken, hvorefter fabrikken blev til "Den kongelige Porcelainsfabrik".

Produktionen var fra begyndelsen meget alsidig og man lagde vægt på også at producere såkaldt brugsporcelæn, som med kun en farve og to brændinger kunne sælges til rimelige priser. Den tidligste produktion var i rokokostil og meget påvirket af Meissen, som man ikke holdt sig tilbage for indimellem direkte at kopiere. Til dekoration brugte man blå og rød glasur.

Fabrikkens første glansperiode falder i tiden frem til 1800, hvorefter en gradvis nedgang gør sig gældende frem til 1885, hvor en ny stor periode begynder. Produktionen i den første tid, frem til 1779, er tydeligt påvirket af Meissen og Fürstenberg, malet med blå eller røde underglasur-farver, ofte i stiliseret blomstermønster. Fra omkring 1780 fortrængtes rokokoen af nyklassicismen med dekorationer i den samtidige tyske stil. Små kranse af naturalistisk malede blomster i friske farver er et typisk motiv, ligeså medaljoner med portrætter holdt i gråt eller sort. De mange figurer, fabrikken har fremstillet, er næsten alle kopieret efter andre fabrikkers. Samtidig med produktionen af kunstporcelæn blev der hele tiden lavet almindeligt brugsporcelæn i blåt og hvidt, som oftest med enkle blomstermønstre eller dekorationer. Fabrikkens ældste mønster er det musselmalede, kopieret efter Meissen der selv havde kopieret det fra Kina. Det laves stadig, ligesom det smukke Flora Danica-stel, der oprindelig blev udført som en påtænkt gave til Katherina 2. af Rusland. Denne nye produktion efter gamle modeller, sammen med alle de nye stel og figurer, placerer i dag fabrikken blandt de førende porcelænsfabrikker i verden.

Med fra starten var det musselmalede stel, som stadig produceres på fabrikken, men det var flora danica-stellet, der gjorde fabrikken verdensberømt. Stellet blev bestilt af kronprins Frederik, den senere Frederik VI, og var tænkt som en gave til kejserinden Katharina II. af Rusland. De første stykker af stellet var færdige i 1788, de sidste i 1803. Det bestod da af 1802 dele med 1260 forskellige motiver. Stellets udsmykning består af polykrome blomsterbilleder, hvis forlæg var de kobberstukne tavler fra bogværket af samme navn. Men Katharina II fik aldrig sit stel, for hun døde inden det stod færdig, så kongen beholdt stellet selv. Store dele af det originale stel er i dag opbevaret i Christian 7.s Palæ.

Kongehuset var i mange år fabrikkens største kunde. Men købte generøst ind, dels til eget brug, dels til gaver, når udenlandske statsoverhoveder kom på besøg eller man selv drog udenlands. Som årene gik udvidedes sortimentet løbende og Den kongelige Porcelainsfabrik producerede ud over service, terriner, fade, krus, urtepotteskjulere, lågvaser, bordopsatser etc også en lang række figurer, herunder de klassicistiske bisquitfigurer. Under englændernes bombardement af København i 1807, blev Den kongelige Porcelainsfabrik svært beskadiget, men efter genopbygningen fortsatte produktionen med forskellige nye tiltag bl.a. med en produktion af Thorvaldsens figurer og relieffer udført i bisquit.

I 1867 overgik fabrikken fra statens eje til privat. idet den blev solgt til fabrikken til fajancefabrikken Aluminia, men den beholdt prædikatet kongelig. Fra 1800-tallets slutning hævedes fabrikken for alvor op i international klasse. I 1885 var Arnold Krog blevet ansat som kunstnerisk leder. Han brød med den sen-klassicistiske manér og engagerede en række af tidens kunstnere, hvor maleren C.F. Liisberg og modelløren C.F.Nielsen fik æren for, at fabrikkens store produktion af dyrefigurer kom i gang.

 

Det største udvalg af Blå Blomst finder du hos Porcelænsbutikken.

 

Royal Copenhagen Logo.